Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند. تاریخ انتشار: 16:02 - 05 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۰۹۹۱

خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجرا‌های مطرح و برخی دیگر از اجرا‌هایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.  

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

«عباس میرزا» به عمارت روبرو رسید

نمایش «عباس میرزا» به نویسندگی و کارگردانیِ سیدمحمد سعیدی از هشتم مردادماه ۱۳۹۹ در عمارت روبرو روی صحنه می‌رود.

این اثر، با توجه به شیوۀ اجرایی و تک‌بازیگربودن آن، برای اجرا در روز‌های کرونایی، گزینۀ مناسبی است.

سیدمحمد سعیدی که سابقۀ بازی در نمایش‌های «پایان بازی» (کارگردان: افشین زمانی)، «معرکه در معرکه» (کارگردان: سهیل محزون)، «قربانگاه» (کارگردان: سیدمحمد مساوات) و نمایش‌های به زبان انگلیسی (به کارگردانیِ شیوا اردویی) را در کارنامۀ خود دارد، در «عباس میرزا» به نقش‌آفرینی می‌پردازد.

دیگر عوامل اجرایی این نمایش، عبارت‌اند از: مشاور کارگردان: شهاب رحمانی؛ مشاور نویسنده: پرنیا شمس؛ دستیار کارگردان: رضا رضایی؛ گرافیک: علیرضا گلدهی؛ موسیقی: حسین حسینی؛ طراح نور و صحنه: شهریار صولتی؛ عکاس: سارا عزت‌آبادی و روابط عمومی: ندا کاوندی.

فروش بلیت اینترنتیِ «عباس میرزا» در سایت تیوال آغاز شده است. این نمایش، از هشتم مردادماه از ساعت ۱۹ به مدت سی‌وپنج دقیقه در عمارت روبرو به نشانیِ تهران، خیابان انقلاب (شرق به غرب)، قبل از چهارراه ولیعصر، بن‌بست کیانپور، پلاک هفت روی صحنه خواهد رفت.

پخش «نقالان علوی» از رادیو نمایش آغاز شد

از شنبه چهارم مرداد ماه، پخش برنامه رادیویی «نقالان علوی» در رادیو نمایش آغاز شد.

علی بهرامی تهیه کننده برنامه رادیویی «نقالان علوی» ضمن اعلام این مطلب افزود: این برنامه درباره بخش رادیویی چهارمین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر است که با همکاری رادیو نمایش و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

این تهیه کننده رادیویی ادامه داد: نقالی یک هنر دیداری و شنیداری است و ما سعی کردیم تنظیمی از نقل‌هایی در مدح حضرت امیرالمومنین امام علی «ع» در بخش رادیویی این جشنواره بگنجانیم تا در دهه ولایت و امامت به این هنراسلامی- ایرانی بپردازیم با این توضیح که تلاش شده است جنبه‌های صوتی این آثار از جنبه‌های تصویری آن پررنگ‌تر باشد.

بهرامی عنوان کرد: در این برنامه دکترداوود فتحعلی بیگی، دکتراردشیر صالح پور، دکترمحمد حسین ناصر بخت و مرشد علی ناری به عنوان داور و کارشناس حضور دارند همچنین مجید رحمتی بازیگر تأتر و رادیو مجری برنامه «نقالان علوی» است.

وی در پایان تأکید کرد: دراین برنامه شرکت کنندگان در حضور داوران نقالی که در حد مقدور مناسب سازی برای شنیدن و پخش از رادیو شده است را اجرا می‌کنند و داوران نیز درباره هر اجرا نکات آموزشی خود را بیان می‌کنند.

«نقالان علوی» به تهیه کنندگی علی بهرامی، گزارشگری پریا جمالیان، صدابرداری فرزاد شریفی و هماهنگی میثم کریمی و منیره مازونی، از امشب چهارم تا ۱۶ مرداد ماه ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

شماره ۷۶ «فصلنامه‌ تئاتر» منتشر شد

هفتاد و ششمین شماره‌ «فصلنامه‌ علمی‌ـ پژوهشی تئاتر» با سردبیری سیدمصطفی مختاباد منتشر شد. شماره ۷۶ «فصلنامه علمی‌ـ پژوهشی تئاتر» با سردبیری سیدمصطفی مختاباد زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش منتشر شد. عنوان مقاله‌هایی که در این شماره به چاپ رسیده عبارت است از:

ـ مفهوم مخاطب در آثار مارینا آبراموویچ با تکیه بر آراء موریس مرلوپونتی/ نویسندگان: لیلا سروندی/ شمس‌الملوک مصطفوی/ اسماعیل شفیعی

ـ مطالعه سنت و مدرنیته در نمایشنامه‌های باستان‌گرا از ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ (با رویکردی جامعه‌شناسانه) / نویسندگان: امیررضا امیری‌دیلمانی/ محمدجعفر یوسفیان کناری

ـ تحلیل نشانه‌شناختی کارکرد‌های ارتباطی تبلیغی پوستر تئاتر در ایران (نمونه موردی: پوستر‌های تئاتر دهه سی شمسی) / نویسندگان: مریم مافی، مهدی کشاورزافشار

ـ بازخوانی انیمیسم بر جان‌بخشی عروسک براساس نظریه ادوارد برنت تیلور/ نویسنده: زهره بهروزی‌نیا

ـ اقتباس و اعتراض: طبیعت‌زدایی و برساخت‌گرایی پسامدرن در «لیر» ادوارد باند/ نویسنده: مهدی جاویدشاد

ـ مطالعه اصول بداهه‌پردازی براساس نظریه اجرا و چگونگی آن در تئاتر نان و عروسک/ نویسندگان: محمود عزیزی، سمیراسادات رنجبران‌طباطبایی، حامی علیزاده

شماره ۷۶ «فصلنامه تئاتر» ویژه بهار ۱۳۹۸با بهای ۱۲ هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه تئا‌تر منتشر و توزیع شده است.

تاریخ برگزاری مراسم جایزۀ بزرگ سرو اعلام شد

تاریخ برگزاری مراسم جایزۀ بزرگ سرو و تقدیر از فعالان حوزۀ تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اعلام شد.

به‌گزارش روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، توحید معصومی مشاور عالی مدیرعامل انجمن با اعلام این خبرگفت: نتایج داوری آثار رسیده به دبیرخانۀ جایزه بزرگ سرو و اعلام کاندیداهای مورد نظر به‌زودی اعلام خواهد شد و ان‌شاالله در روز سه‌شنبه 14 مردادماه، مقارن با شب ولادت امام هادی (علیه السلام) شاهد برگزاری نخستین مراسم اهدای جایزۀ بزرگ سرو به برگزیدگان این رویداد فرهنگی هنری خواهیم بود.

معصومی افزود: این مراسم از ساعت 18:30 و در فضای باز تماشاخانۀ سرو، با رعایت کلیۀ پروتکل‌های بهداشتی و با حضور جمعی از مسئولان، مدیران فرهنگی هنری و شماری از پیشکسوتان تئاتر کشور برگزار خواهد شد.

جایزۀ بزرگ سرو، نخستین بار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و به‌منظور تقدیر از فعالان حوزۀ تئاتر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر ایران تئاتر انقلاب عمارت روبرو رادیو نمایش نقالان علوی عباس میرزا دفاع مقدس آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد